Hoeveel voorraad moet ik aanhouden?

H

Een van de principes van de levering van goederen aan een markt is dat bedrijven voldoende voorraad hebben om aan de vraag van de klant te voldoen, zonder al te veel te hebben. Dus intuïtief zullen de juiste hoeveelheden voorraad om aan de vraag te voldoen de kosten minimaliseren.

Bij duizenden voorraadhoudende eenheden is de kunst om vraag en aanbod in evenwicht te brengen ingewikkeld. Het wordt nog complexer wanneer meerdere opslagfaciliteiten worden gebruikt en de klantenservice tijden kort zijn of variëren afhankelijk van de kritische aard van producten.

Er zijn vele oplossingen tegenwoordig om de controle te houden over het te verkopen producten, zoals bijvoorbeeld een betaallink met voorraadbeheer. De beste manier om te begrijpen hoeveel voorraad u moet hebben, is om te bepalen hoeveel het u kost. Als richtlijn variëren de voorraadkosten van 2,4 tot 16% van de omzet. Misschien wilt u uw kosten controleren voordat u een kostenreductie uitvoert. In uw streven om de kosten te verlagen, is het belangrijk om te begrijpen wat de typische kosten zijn. Welnu, hier zijn gebieden die u moet onderzoeken.

Faciliteitskosten

Dit zijn bedrijfskosten, waaronder huur, mobiele en statische apparatuur, hulpprogramma’s en nalevingskosten. Bijvoorbeeld voor gevaarlijke goederen of farmaceutische producten.

Menselijk vermogen

Dit zijn de arbeidskosten om de voorraad te beheren. Bijvoorbeeld verplaatsen, hanteren en tellen.

Financieringskosten

Wanneer kapitaal in voorraden wordt geïnvesteerd, zijn de financieringskosten ‘rente’ of de gemiste kans om elders kapitaal te vestigen.

Managementkosten

Dit zijn administratief personeel en informatietechnologie.

Inkoopkosten

Deze hebben betrekking op de inkoopkosten, inclusief inkomend transport.

Omloopsnelheid van de voorraad

Als vuistregel geldt dat hoe sneller de voorraad omdraait, hoe minder het u kost om vast te houden. De voorraadomloop in sommige bedrijven, zoals reserveonderdelen, is echter erg laag, zeg 1 tot 3 keer per jaar. Terwijl de voorraad verandert in een Fast Moving Consumer Goods-bedrijf kan dit 20 tot 30 keer per jaar zijn. Hoe dan ook, het verhogen van de voorraadomzet voor elk bedrijf naar een optimaal niveau is gunstig.

Voorraadnauwkeurigheid

Als voorraadadministratie verkeerd is, kunnen enorme hoeveelheden tijd en kosten worden verspild om ze op te lossen. Idealiter zou de voorraadnauwkeurigheid 98% of beter moeten zijn. Dit betekent dat de voorraad ‘op systeem’ 98 keer op 100 overeenkomt met de voorraad in de opslagbak. Lagere percentages zijn altijd gekoppeld aan hogere bedrijfskosten.

Pillage en Ullage

Helaas vindt diefstal plaats evenals onverklaarbare voorraadverliezen en schade. De kosten hiervan moeten in uw analyse worden verwerkt.

Serviceniveaus

Een te rigide of een enkele serviceniveaubenadering kan duur zijn. Bedrijven die overal, altijd en in elke hoeveelheid geleverde goederen aanbieden, hebben een hogere voorraad dan degenen die een serviceniveau aanbieden dat specifiek is afgestemd op de behoeften van de klant. Dus in al deze, wat is de oplossing? Ken uw klantenserviceniveaus goed en merk op dat niveaus meervoud zijn.